تماس بگیرید

Deghat Gostar Tajhiz
|

آنچه در این مطلب می خوانید

مانومتر عقربه ایی

انواع گیج آنالوگ

مانومتر عقربه ایی از زمان شکل گیری تا کنون اساس کار های متفاوتی را تجربه کرده اند که متدوال و ماندگار ترین آنها، مانومتر های بردونی و دیافراگی بوده اند اما زمانی که صحبت از دقت و پایداری نمایش فشار به میان بیاید قطعاً مانومتر های بردنی حرف اول را می زنند.

بوردن تیوب چگونه عمل می کند؟

بوردون یک سنسور اندازه گیری فشار است.

یک لوله فلزی توخالی که خاصیت فنری داشته و به حالت هلالی درامده.

همونطور که داخل تصویر هم مشاهده می کنید سیال از یک طرف با فشار وارد شده و از آنجا که سمت دیگر بوردن مسدود شده، فشار، داخل لوله محبوس می شود. بنابراین بوردون تمایل دارد از حالت هلالی به راست ترین حالت خودش برسد.

درست مانند بادکنک مچاله شده ایی که وقتی باد می شود به شکل اصلی خودش می رسد.

اما با کاهش فشار خاصیت فنری لوله باعث می شود تا بوردون دوباره به همان شکل هلالی که داشت بازگردد.

بوردون

بوردون چگونه حرکت را انتقال میدهد

همونطور که داخل ویدئو هم مشاهده می کنید انتهای بردون ، یک میله رابط وجود داره که وقتی بوردون به سمت راست منقبض میشه اون میله ی رابط رو به پایین فشار میده .

انتهای میله ی رابط به سر یک چرخ دنده متصل است ، کار این چرخ دنده آن است که عقربه را به حرکت دراورد.

پس زمانی که بوردون به سمت راست منبسط می شود ، میله رابط را به پایین هل میدهد و میله ی رابط یک سر چرخ دنده را می چرخواند. بنابر این ما توانسیم متناسب با فشاری که وارد بردون کردیم عقربه ایی را روی یک صفحه مدرج از یکا های مختلف به حرکت دراوریم

میله رابط داخل بردون

گیج عقربه ایی چطور کالیبره می شود؟

برای کالیبره کردن این گیج ها آن را به دستگاهی به نام دد وی تستر یا کالیبراتور های فشار متصل می کنند.

این دستگاه مانند یک سه راهی عمل میکند. یک سر آن گیج عقربه ایی بسته می شود. یک سر دیگر یک گیج با دقت و ظریب اطمینان بالا بسته می شود.( معمولا از گیج های دیجیتال با دقت بالای +-0.05% FS استفاده می شود. مانند مدل LEX1 از برند KELLER) از طرف سوم هم فشار اعمال می شود.

از آنجا که فشار اعمل شده به دستگاه به طور مساوی بین گیج مرجع و گیج عقربه ایی تقسیم میشود، مانومتر مورد کالیبراسیون بایستی دقیقاً همان عددی را نشان دهد که گیج مرجع به ما نشان میدهد. در غیر این صورت در پایین همان میله ی رابط یک پیچ ریگلاژ تعبیه شده به کمک باز و بست آن و جا به جایی محل اتصال آن با چرخدنده باید کاری کنیم تا عقربه ی مانومتر عددی مشابه و یکسان با گیج مرجع به ما نشان دهد

کالیبراسیون

گیج خشک بهتر است یا گیج روغنی؟!!!

پرسیدن این سوال به منزله آن است که بپرسیم : (( تبلت یا گوشی؟!!!))

خوب قطعاً به فراخور نیاز هر خط ، گیج متناسب با آن انتخاب می شود.اما اینکه اساساً هدف از این روغن چیست و اینکه چرا باید داخل مانومتر روغ بریزی و چه روغنی بریزیم سوال حرفه ایی تریست.!

موضوع این است که در بعضی خطوط به دلیل لرزش بالایی که وجود دارد، عقربه ی مانموتر ثبات خود را از دست داده و اوپراتور توانایی قرائت صحیح مقدار فشار را نخواهد داشت.

در این صورت از طریق محوظه ایی که روی گیج وجود دارد (نیاز به باز کردن گیج نیست) به مقدار شش فتم (6/7) هوزینگ مانومتر را از روغن گلیسیرین پر می کنند.روغن به دلیل گرانروی که دارد اطراف عقربه، فنر عقربه، چرخدنده و بوردون را در بر میگیرد و مانع لرزش مشهود قطعات می شود.

البته لازم به ذکر است در صورتی که کاربر احتیاج دارد تا گیج را به صورت روغنی استفاده نماید، لازم است تا  کالیبراسیون دستگاه با هم با وجود همان روغن انجام شود و در برگه گواهی کالیبراسیون هم قید شود این دستگاه با روغن کالیبره شده.

در مطلب بعد سعی می کنیم تا در خصوص گیج های دیجیتال و اساس کار سنسور های فشار، بیشتر صحبت کنیم.

لطفا کلیپ ها را تا انتها مشاهده و نظر خودتان حتماً ثبت نمایید.

امید است تا این مطلب برای شما گرامیان مفید واقع شده باشد.

آنچه در این مطلب خواندید

0 0 رای ها
رتبه بندی
اشتراک
اطلاع دهید
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه نظرات