تماس بگیرید

Deghat Gostar Tajhiz
|

آنچه در این مطلب می خوانید

چرا خاصیت خازنی مواد؟

ایده این طرح که میتوان از خاصیت به سال 1744 باز می گردد. در آن زمان پیتر ون موشنبروک اولین شخصی بود که توانست توسط یه ظرف شیشه ایی  و مقداری فویل نازک مقدار اندکی بار الکتریکی را به صورت عملی و البته قبل از فارادی ذخیره نماید.

 

170px Leidse flessen Museum Boerhave december 2003 2

در آن زمان کشف شد که هر ماده در طبیعت میزان مشخصی از توانایی نگهداری بار های الکتریکی درون خود دارد. این مقادیر به مرور زمان توسط دانشمندان کشف و ثبت شد و با یک ضریب خاص به نام ضریب Capacitive و با حرف اختصاری C نمایش داده شد.

ضریب دی الکتریک مواد

بعد از کشف این خاصیت جدولی از اعداد ترتیب داده شد که در آن هر ماده (شامل عناصر و ترکیب ها) از یک ثابت دی الکتریک برخوردار شدند با قرار دادن آن در رابطه ی روبه رو میتوانضرفیت خازنی مقدار مشخص از همان ماده را به دست آورد.

پس از این می دانیم با وجود ثابت بودن ضریب دی الکتریک برای یک ماده مانند آب، اما ظرفیت خازنی همان ماده با کم و زیاد شدن حجم آن تغییر میکند.

capacitor1 1
مخزن

ارتباط ضریب دی الکتریک با سطح سنجی

با دانستن این موضوع که با کم و زیاد شدن حجم یک سیال؛ ظرفیت خازنی آن تغییر می کند، به راحتی می توانیم بر اساس همین ظرفیت سطح سیال در مخزن را بسنجیم.

در اصل حداقل ظرفیت خازنی را حداقل ظرفیت مخزن و حد اکثر ظرفیت خازنی را حداکثر ظرفیت مخزن در نظر می گیریم.

1

ترانسمیتر سطح سنجی

حالا فقط کافیست تا این مقادیر توسط یک ترانسمیتر جمع آوری، آنالیز و فراوری شود.

جهت انجام این کار با در نظر گرفتن حجم کامل مخزن و ظرفیت خازنی سیال در آن حجم مقدار ماکسیموم ظرفیت خازنی را برای ترانسمیتر تعریف می شود و با تعریف نقطه ی صفر ( مینیموم ظرفیت مخزن) فاصله ی بین این دو نقطه برای ترانسمیتر کالیبره می شود.

Nivelco NIVOCAP CTR 300 1

ترانسمیتر سطح NIVELCO

ترانسمیتر های NIVELCO بعد از کالیبره شدن، مقادیر را معمولاً به دو صورت آنالوگ 4-20 میلی آمپرو دیجیتال modbus ، HART ،و USB به کاربر ارائه می کند.

این مقادیر می تواند وارد شبکه شود و توسط انواع پردازنده های موجود مورد پردازش و کاربری مانند دادن فرمان به تجهیزات دیگر قرار گیرد و هم میتواند توسط نمایشگر محلی مورد خوانش قرار گیرد.

 

Nivelco NIVOCAP CHR 200...

NIVELCO متخصص در تولید انواع سطح سنج

کمپانی مجارستانی NIVELCO علاوه بر سطح سنج های خازنی که NIVOCAP نامیده می شوند؛ سطح سنجها و سوئیچ های سطح متنوعی تولید میکند که در مطالب جداگانه به آن پرداخته شده. در مورد تفاوت Level Transmitter و Level Switch قبلاً به تفصیل صحبت شده. ضمناً این کمپانی علاوه بر کمیت سطح، در حوزه ی فشار و دما نیز ورود داشته.

جالب است بدانید تمامی تجهیزات این برند با گارانتی 3 تا 5 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله، توسط تنها نماینده آن در ایران یعنی شرکت مهندسی دقت گستر تجهیز تقدیم صنعتکاران عزیز خواهد شد.

آنچه در این مطلب خواندید

0 0 رای ها
رتبه بندی
اشتراک
اطلاع دهید
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه نظرات