تماس بگیرید

Deghat Gostar Tajhiz
|
Box 1
Box 1
Box 1
PiloTREK compact WGK 150 Croped
NIVOPRESS DTF.croped 1
PiloTREK integrated W 200

سطح سنج راداری

سطح سنج هیدرو استاتیک

سطح سنج التراسونیک

سطح سنج یا Level Transmitter چیست؟

این اساسی ترین سوالی خواهد بود که ما با طرح آن خواهیم توانست به مفهوم عمیق و دقیقی از این تجهیزات پرکاربرد در صنعت برسیم.

سطح سنجی اساسا از زمان های بسیار دور ، از نیاز های اساسی هر کسی بوده که کوچکترین سر و کاری با صنعت، کشاورزی و سایر رشته های ذیربط داشته.

از کدخدای فلان روستا که آب قنات ها و چاه ها را می بایست مدیریت میکرده، گرفته تا فلان کارخانه دار امروزی که برای دانستن میزان سطح سیلوهای ذخیره خود به آن نیاز داشت.

سطح سنج ها تاریخچه ی بسیار قدیمی دارند. به طور مثال  آن طنابی که به انتهای آن سنگ میبستند و به درون چاه روانه می کردند و بعد از دراوردن آن از چاه میزان خیس شدن آن را مشاهده می کردند را می توان پدر همه سطح سنج ها نامید. یا در مثالی دیگر هنوز از کولر های آبی استفاده می کنید؛ شناور موجود در آن را می توان یه سطح سنج مکانیکی تمام عیار دانست.

110825145

نسل جدید سطح سنج ها

همه مواردی که در بالا ذکر شد،در بهترین حالت تنها یک سطح سنج بوده اند و با مهفوم Level Transmitter فاصله ایی بس طولانی دارند.

حالا سوالی که وجود دارد اینست که وجه تمایز این دو تجهیز در کجاست که بلافاصله بعد از طرح سوال سریعا باید بگوییم که دقیقاً همان واژه Transmitter که بعد از واژه Level قرار می گیرد.

در دنیای امروزی و بعد از انقلاب صنعتی دیگر جایی برای این موضوع وجود ندارد که یک سطح سنج مکانیکی را روی مخازن در یک محیط صنعتی بزرگ نصب کنیم و یک یا چند نفر اوپراتور انسانی را بالای سر آن قرار دهیم تا در صورت قرائت عددی خاص اوپراتور برود و فلان شیر فلکهرا بچرخاند یا فلان دکمه رافشار دهد.

امروزه به دلیل کمبود وقت و تیراژ بالای تولیدات یا خدمات صنعتی پیشرفته همه این امورمی بایست در کسری از ثانیه به انجام برسد.

از این رو بشر نیاز مبرم پیدا کرد تا نسل جدید تجهیزاتی را ابداع کند که بتواند اندازه گیری را انجام دهد، اطلاعات را تحلیل و پایش نماید و در آخر دیتای مربوطه را در غالب پالس های الکتریکی آنالوگ یا دیجیتال به یک واحد کنترل مرکزی بفرستدتا آن واحد ، طبق برنامه که برای آن ریخته شده فرمانی را به یک تجهیز کنترلی دیگر در نقطه ایی دیگر از میدان ارسال کند. و همه ی این موارد در کسری از ثانیه و با بالا ترین دقت انجام بپذیرد.

قسمت های مختلف یک سطح سنج

سطح سنج های امروزی اما، همانطور که در بالا گفته شد دارای دو بخش اصلی هستند. اول، واحد سنسور و حسگر تجهیز و دوم واحد پردازش و ارسال اطلاعات.

به طور دقیق تر یک سطح سنج ، حال بسته به اساس کارکرد خود( در ادامه در خصوص انواع کارکرد سطح سنج ها صحبت خواهیم کرد.) در ابتدا سطح سیال را سنس یا احساس میکند و این احساس را در غالب پالس های معنادار الکتریکی به واحد ترانسمیتر یا پردازشگر که بر روی خود تجهیز نصب است ارسال می کند. چراکه این اطلاعات بسیار ظریف و شکننده ، ظریف و نویز پذیر هستند.

 حال این امر بر عهده واحد پردازش است که اولاً این سیگنال ها را تقویت کند دوماً به سیگنال های استانداردی که که در صنعت تعریف شده تبدیل کند، ثالثاً این دیتا را بر مبنای همان دستور العمل تا هر کجا نیاز باشد ارسال نماید.

ajzaye level transmitter3

انواع Level Transmitter براساس نوع عملکرد

حال نکته ی بسیار اساسی که محل پرداخت باقی مانده اساس کار این تجهیزات است که خود به تنهایی در غالب چندین مقاله قابل بررسی می باشد. اما در اینجا نگاهی بسیار مختصر به هر عملکرد خواهیم انداخت.

1- سطح سنج های راداری

این تجهیزات بر اساس خواص امواج ماکرویو یا راداری کار میکنند. به این صورت که یک طول موج خاص از امواج الکترومغناطیسی را به سط سیال تابانده و زمان رفت و برگشت آن درون ترانسمیتراندازه گیری می شود و با توجه به سرعت انتشار این امواج و زمان رفت و برگشت آنها. فاصله دقیق ترانسمیتر تا سطح سیال را محاسبه می کند.

 از مزایای این تجهیزات می توان به دقت بالا، رد شدن از موانع و چالش هایی مانند گرد و غبار و کفکردن سطح سیال که عموماً برای هر تجهیز دیگری چالشی بالقوه در نظر گرفته می شود.

PiloTREK  –  MicroTREK

2- سطح سنج های التراسونیک

اساس کار این تجهیزات نیز همچون سطح سنج های راداری بر مبنای زمان پرواز یا به اصطلاح علمی Time Of Flight می باشد. با این تفاوت که در اینجا به جای امواج الکترومغناطیسی و راداری از امواج مکانیکی-صوتی یا التراسونیک استفاده می شود. به این ترتیب که امواج فراصوت ارسال شده و پس از پژواک  زمان برگشت آن اندازه گیری می شود و بر اساس استاندارد سرعت انتشار صوت در هوا و دمای مشخص، فاصله ی ترانسمیتر تا سطح سیال به دست خواهد آمد

EchoTREK  –  EasyTREK

3- سطح سنج های مغناطیسی

سطح سنج های مغناطیسی به طور عمده از یک پراپ تو خالی با ستون عمودی از آهنربا ها و یک شناور معلق حول آن پراپ که دارای تک آهنربا درون خود است، بهره می برند.

زمانی که پراپ به درون سیال فرو میرود شناور در سطح سیال باقی می ماند و آهنربای متناظر خود در درون پراپ که گفتیم ستون عمودی از آهنرباهاست را تحریک میکند. هر کدام از این آهنربا دارای یک شناسه هستند و اگر شناور هرکدامشان را تحریک کند، آهنربای متناظر پالسی را برای ترانسمیتر فرستاده و ترانسمیتر با توجه به شناسه شناسه ی فرستنده پالس میفهمد که آن آهنربا در چه ارتفاعی از پراپ واقع شده و به این ترتیب ارتفاع سطح سیال اندازه گیری می شود.

NIVOTRACK   در مورد اساس کار سطح سنج های مغناطیسی مفصل تر آشنا شوید.

4- سطح سنج های خازنی

این گروه از سطح سنج ها بر روی خاصیت خازنی برای سنجش سطح آن حساب باز کرده اند، به این صورت که سیال مورد سنجش را بین دو پراپ قرار میدهند و با توجه به سطح سیال و ثابت ضریب دی الکتریک ، سطح آن را بر اساس متر یا واحد های طولی دیگر محاسبه و سنجش می کنند.

NIVOCAP   در مورد اساس کار سطح سنج های خازنی مفصل تر بخوانید.

5- سطح سنج های هیدرواستاتیک

سطح سنج های هیدرو استاتیک  بر اساس فشار ناشی از وزنِ یک ستون عمودی از سیال، ارتفاع سطح آن را اندازه گیری می کنند.

به این صورت که با در دست داشتن چگالی سیال که یک عدد ثابت است و فشار ناشی از وزن آن که توسط سنسور تجهیز به طور لحظه ایی در حال پایش است، و روابط ریاضی بین این دومقدار، ارتفاع سطح سیال قابل اندازه گیری است.

NIVOPRESS D/N   در مورد اساس کار سطح سنج های خازنی مفصل تر بخوانید.

کلیه ترانسمیتر های سطح NIVELCO
تقسیم بندی تجهیزات NIVELCO بر اساس نوع عملکرد

چرا NIVELCO ؟!!!

حال در بین این انبوه تجهیزات وارده به بازار بین المللی ابزار دقیق طبعاً شرکت مهندسی دقت گستر تجهیز همانطور که قبلاً در رزومه ی 26 ساله خود ثبت کرده، به دنبال یک شرکت تامین کننده ی تجهیزات سنجش سطح است تا بتواند توقعات بازار ایران براورده نماید.

یک تولید کننده اروپایی

تولیداتی که بتواند استاندارد های اروپا آمریکا و کانادا را پاس نماید و به داخل صنعت این قول های صنعتی راه باز کند.

تولیداتی که گارانتی و خدمات پس از فروش 5 و 10 ساله داشته باشد.

کیفیت بالای ساخت و متریال.

تنوع محصولات.

و دیگر موارد همه و همه مواردی هستند که شرکت مارا بر آن داشته تا نماینده انحصاری این برند معتبر اروپایی در ایران نماید .