تماس بگیرید

Deghat Gostar Tajhiz
|

آنچه در این مطلب می خوانید

انواع اتصال مکانیکی و الکتریکی

انواع اتصالات الکتریکی و مکانیکی در تجهیزات ابزار دقیق

در این پست قصد پرداخت به انواع کانکشن های رایج در بازار ( اتصال الکتریکی و مکانیکی ) را داریم. نکته ی هائز اهمیت این موضوع است که تنوع کانکشن ها، چه الکتریکی و چه مکانیکی به قدری گسترده است که سقف این مطلب مجال پرداخت به آن را به ما نخواهد داد. و ما فقط بخش کوچکی که در بازار و اللخصوص در ایران کاربرد های بیشتری دارد را بررسی خواهیم کرد.

1- اتصالات مکانیکی

تجهیزات اندازه گیری فشار ، دما و … به نحوی باید با سیالی که قصد اندازه گیری آن را داریم در ارتباط باشند و یا اینکه روی خط فیکس شوند، این نحوه اتصال باید بنا به شرایط سیال، محیط، تجهیز، نوع سیال و دیگر شرایط بررسی و انتخاب شود.

در ادامه برخی از این اتصالات را بررسی خواهیم کرد.

1-1- اتصال رزوه ایی BSP(G) :

اتصال رزوه‌ای BSP، که مخفف عبارت انگلیسی (British Standard Pipe) است توسط آقای جوزف ویتورث (Joseph Whitworth) برای توسعه رزوه‌های یکپارچه در صنعت پایپینگ پیشنهاد شد. این نوع از رزوه‌ها که برای اتصالات رزوه‌ایی پایپینگ معرفی شده‌اند دارای آبندی مطمئنی حتی در صورت در بین رفتن یک دندانه هستند.
اتصال رزوه‌ای BSP، دارای زاویه دندانه‌ی ۵۵ درجه می‌باشد. دو نوع اتصال رزوه‌ای BSP، در صنعت موجود می‌باشد که آن‌ها را با نام‌های BSPP و BSPT می‌شناسیم که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

اتصال رزوه‌ایی BSPP که مخفف عبارت انگلیسی ( British Standard Parallel Pipe) است. این نوع از رزوه‌ها به صورت Parallel یا موازی می‌باشند به عبارت دیگر این رزوه‌ها در طول دارای قطر یکسانی هستند و بیشتر در لوله‌ها گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورت نیاز برای آبندی آن از واشر که جنس آن معمولاً مس است و به صورت ساندویچی بین قسمت نری و مادگی قرار می‌گیرد استفاده می‌شود.

اتصال رزوه‌ایی BSPT، که مخفف عبارت انگلیسی (British Standard Pipe Taper) است. این نوع از رزوه‌ها به صورت Taper یا مخروطی می‌باشند.

در مورد سازگاری اتصال رزوه‌ای BSPT با BSPP سردرگمی‌های زیادی وجود دارد اما یک قانون طلایی ساده است، که بیان می‌کند: « یک نر مخروطی می‌تواند به یک ماده مخروطی یا موازی متصل شود. »
به عبارت دیگر، اتصال رزوه‌ای BSPT (مخروطی) نری، می‌تواند هم برای BSPT (مخروطی) و هم برای BSPP (موازی) مادگی مورد استفاده قرار بگیرد. با این حال، اتصال رزوه‌ای BSPP (مستقیم) نر فقط در یک اتصال (BSPP) مادگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اتصال G1/2 نری
اتصال مکانیکی G1/2 Male

2-1- اتصال رزوه‌ایی NPT

در راستای اقدام بریتانیا برای یکپارچه‌سازی رزوه‌ها که توسط آقای جوزف ویتورث انجام شد؛ در ایالات متحده، ویلیام سلرز (William Sellers) اتصال رزوه‌ای NPT، که مخفف عبارت انگلیسی (National Pipe Thread) است، را پیشنهاد کرد.

رزوه‌ای NPT، علاوه بر اینکه مخروطی (Taper) است دارای زاویه دندانه‌ی ۶۰ درجه می‌باشد. اتصال رزوه‌ای NPT بر خلاف اتصال رزوه‌ای BSP نمی‌تواند به تنهایی آببندی خود را حفظ کند لذا توصیه شده است برای افزایش آببندی از نوار تفلون (Teflon Tape) یا درزگیر رزوه (Thread Sealant) استفاده شود.
اتصال رزوه‌ای NPT، یک اتصالات محبوب در آمریکای شمالی و کانادا است و همچنین در ایران بیشتر اتصالات رزوه‌ای در صنعت پایپینگ و نفت و گاز از این نوع می‌باشند.

این رزوه ها به دو نوع NPTF و NPS تقسیم می شوند که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

اتصال رزوه‌ایی NPTF که نام‌گذاری آن شامل یک “F” است به Fuel (سوخت) اشاره دارد. که از نظر اندازه تاج و عمق تاج با رزوه‌ی NPT متفاوت است و باعث افزایش آببندی آن‌ها در زمان سفت شدن می‌شود لذا این امر باعث می‌شود که رزوه NPTF بدون نیاز به درزگیر به یک آببند تبدیل شود.
اتصال رزوه‌ای NPS که گاهی با نام NPFS، که مخفف (National Pipe Fuel Straight) است شناخته می‌شود تفاوت آن با رزوه‌ی NPT این است که نوع رزوه موازی (غیر مخروطی) می‌باشد.

 

آیا رزوه‌های NPT ،NPTF و NPS سازگار هستند؟

رزوه‌های NPT و NPFT با یکدیگر سازگار هستند. معمولاً یک تداخل بین ریشه و تاج در قطر بزرگتر یا کوچکتر وجود دارد، اما با این حال امکان نصب وجود دارد اما توصیه نمی‌شود.
رزوه‌های NPT و NPS (NPFS) همانطور که در بالا گفتیم، می‌توان آن‌ها را فقط در صورتی که نر مخروطی وجود داشته باشد آن را در داخل سوراخ مستقیم یا مخروطی نصب کرد.

آیا بین رزوه‌ای BSP و NPT سازگاری آن‌ها وجود دارد؟

خیر! رزوه‌های BSP و NPT قابل تعویض نیستند، زیرا دارای زوایای گام و شکل متفاوتی هستند. تلاش برای اتصال آن‌ها سبب تخریب‌شان می‌شود.

اتصال NPT 1/2''
اتصال NPT 1/4''
12

2- انواع اتصالات الکتریکی

1-2- اتصال الکتریکی M12

کانکتور M12 یک رابط اتصال محبوب است که در صنایع خودرو، مواد غذایی، نساجی و ICT استفاده می شود. رابط اتصال M12 دارای حفاظت ضد آب (IP65 / IP68 / IP69)، سازگاری بین تولید کننده (IEC 61076-2) و برنامه های کاربردی چند منظوره (سیگنال، برق، شبکه) است.

اتصال الکتریکی M12

2-2- کانکشن الکتریکی MPM

این نوع کانکشن اغلب در تجهیزات ابزار دقیق اللخصوص ترانسمیتر های قلمی فشار کاربرد دارد

اتصال الکتریکی MPM
اتصال الکتریکی MPM در محصولات KELLER
اتصال الکتریکی MPM در محصولات KELLER

کمپانی KELLER در اغلب ترنسمیتر های خود ( معرفی ترنمسمیتر های KELLER ) که از خروجی آنالوگ بهره می برند ؛ از این اتصال الکتریکی استفاده می کند.

از مزایای این اتصال می توان به سهولت در سیم بندی و اتصال پایدار، نیز اشاره کرد.

2-3- کانکشن الکتریکی Cable

این اتصال به صورت کارخانه ایی ایجاد می شود و دیگر نیازی به سیم بندی بر روی تجهیز ندارد. تجهیزاتی که از این اتصال الکتریکی استفاده می کنند اصولاً نیاز به درجه حفاظت بالا (از IP66 به بالا) دارند .

اتصال الکتریکی کابلی
اتصال الکتریکی Cable در ترنسمیتر های KELLER
  • در مطلب بعد به طور مفصل راجع به درجه حفاظت صحبت خواهیم کرد.

2-4- کانکشن الکتریکی Cable Gland

این نوع اتصال دقیقا مشابه اتصال قبلی است با این تفاوت که از کابل، با یک قطعه به نام Gland محافظت خواهد شد.

هدف از بکار بردن گلند در اتصال بین کابل و جعبه تقسیم، ایجاد ایمنی کامل برای کابل و اتصالات در برابر لرزش و نیرو‌های وارده به آن‌ها به منظور جلوگیری از آسیب‌دیدگی و پارگی می‌باشد، همچنین نصب گلند موجب آب‌بندی کامل محل اتصال، در برابر نفوذ رطوبت و گاز‌های قابل اشتعال به درون جعبه تقسیم می‌شود.

جنس گلند:
گلند‌ها با توجه به کاربرد در جنس‌های مختلف ساخته می‌شوند:
۱-پلاستیک
۲-برنج
۳-استنلس استیل (فولاد ضد زنگ)
۴-برنج آبکاری با نیکل کروم

download
'Gland

2-5- اتصال الکتریکی های دیجیتال

ارتباطات دیجیتال شامل طیف گسترده ایی از کابل ها سوکت ها و اتصالات میشوند که تمامی آنها زیر مجموعه پروتوکل مودباس قرار می گیرند.

اتصالاتی نظیر :

RS-485

RS-232

RS-422

Ethernet

USB

microUSB

برخی از کانکشن های دیجیتال

شرکت مهندسی دقت گستر تجهیز به عنوان نماینده انحصاری-رسمی برند های معتبر و نام آشنای اروپایی در کنار شماست تا بهترین گزینه را از لحاظ نوع تجهیز و اتصالات متناسب با نوع نیاز مشتری به شما گرامیان معرفی کند.

قریب به ربع قرن تجربه و بهره گیری از کارشناسان فنی و فروش خبره پشتوانه اعتماد شما به ما خواهد بود.

مارا در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

آنچه در این مطلب خواندید

0 0 رای ها
رتبه بندی
اشتراک
اطلاع دهید
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه نظرات